AJALOOLINE ÜLEVAADE
Nagu paljud
teisedki Põhja-Eesti vanad külad on ka Kabala leidnud esmakordset
märkimist praegu Kopenhaagenis Taani Riigiarhiivis säilitatava
Taani Hindamisraamatu koosseisu kuuluvas nn. suures Eestimaa
nimistus. Teatavasti koostas selle nimistu 1241. aasta paiku Tallinna
piiskop Thorkill paarkümmend aastat varemalt (1219–1220)
Põhja-Eesti elanikkonda ristimas käinud preestrite ülestähenduste
põhjal ja kokku sisaldub seal andmeid umbes viiesaja Harju- ja
Virumaal asunud muistse küla kohta. Ehkki Kabala kohta on sellest
nimistust leida ainult mõni sõna (Capal
30 – dominus rex), lubavad needki
järeldada, et juba 13. sajandi algul eksisteeris seal oma aja kohta
väga suur, lausa kolmekümnest normaaltalust ehk adramaast koosnenud
küla, mida 1240. aastate alguseks polnud veel mõnele vasallile
välja läänistatud, vaid mis seisis endistviisi veel Taani kuninga
valduses.1
Administratiivselt kuulus Kabala Varbola linnusepiirkonda, olles
kõigi sealsete külade hulgas rahvarikkaim. Nagu filoloogid on
arvanud, on küla nimi tuletud muraka- ehk, nagu seda murdeti kunagi
nimetati, kabalamarjast,
seega siis „murakaküla“.2
Ainult külana
on Kabalat mainitud ka veidi pärast 1305. aastat (villa
Capell), samuti 1318. (Capell),
1352. (Cappele)
ning 1384. aastal (Kappele).3
Aastaist 1318–1384 on nii Tallinnast kui ka Läti alalt Kuldigast
andmeid Kapelle nimelise vasallisuguvõsa (Godeschalk
von Capelle, Hincke van Kappele jt.)
kohta – küllap olid nad Kabala külaga mingit viisi seotud,
tõenäoliselt lausa selle omanikud. Siiski on aga juba 1352. aastal
4 adramaad Kabala külast panditud Tallinna raehärrade Bertoldus de
Bickinchuseni ja Johannes de Moledino poolt Aleydis de Bremenile. 15.
sajandi algul kuulus küla Hinrikes Vitingkile, kelle poeg Didrik
selle 1437. aastal Otto Soiele edasi müüs.4
Soiedest ehk
Zögedest saidki Kabala mõisa asutajad. Tegemist on Pommern-Rügenist
pärit suguvõsaga, kellest Eestis on andmeid alates 1325. aastast.
15. sajandil oli neist saanud siin juba üsna mõjuvõimas perekond,
kellele kuulusid näiteks nii Kuusiku, Lagedi, Kodasoo, Anija,
Jõelähtme, Eivere jt. mõisad. Nende vapil oli kujutatud must tiibu
laotav kotkas. Hiljem, 17. sajandil võtsid nad endale lisanimeks
Manteuffel ning Manteuffel-Zöge nime all, kelledest osa parunid, osa
aga isegi krahvid, elab see perekond mitmel pool Lääne-Euroopas jm.
edasi veel praegugi.5
Esimest korda on
Kabala mõisat mainitud 1469. aastal (Hof
Kappel), kusjuures märgitud on, et see
oli rajatud otse küla kõrvale, seega endistele külapõldudele.6
Oma rajamisajalt on Kabla kogu omaaegse Rapla kihelkonna alal üks
vanimaid, enne teda on sealt andmeid ainult Sikeldi (1410), Valtu
(1412), Kodila (1436), Ohekatku (1453) ja Alu mõisa (1456) kohta.7
Sedavõrd varajane asutamisaeg lubaks oletada, et juba keskajal võis
Kabalas olla ka mingi kindlustatud mõisasüda ja tõenäoliselt
kuuluvadki vähemalt osa praeguse peahoone paksudest keldrimüüridest
15. või 16. sajandisse, kusjuures säilinud on ka üks laskeava
meenutav keldriaken. Seda, et Kabala näol on tegemist väga iidse
mõisasüdamega, teadis varemalt kinnitada isegi rahvasuu, sest nii
Jaan Jungi kui ka Matthias Johann Eiseni poolt kogutud andmete järgi
olevat Kabala mõisa õue kohal paiknenud kunagi mingi kloostri ase,
kusjuures osa sealseid tammi olevat istutatud munkade poolt.8
Kuigi kloostri kohta käivad jutud ei vasta tõele, räägivad need
omal kombel siiski ka praeguse mõisahoone iidsuse kasuks.
Kui kaua Kabala
Soiede käes püsis, pole täpselt teada, kuid vähemasti 1508.
aastal oli see juba Oddert Polle käes, kelle poeg Jürgen selle
1522. aastal Johann Nigerotile ehk Nierothile edasi müüs.9
Nierothidki on
üsna tuntud baltisaksa aadlisuguvõsa, Eestisse ilmusid nad 15.
sajandi lõpul kui Saksa Ordu vasallid. Nende vapi põhikilp on
sini-kuld-triibuline, ja aegade jooksul on nende käest siinmail
käinud läbi kümneid mõisaid, sealhulgas ka mõni
Neeruti-nimeline, mis on saanudki oma nimetuse just selle perekonna
järgi.10
Kabala jäi Nierothite kätte veidi rohkem kui sajandiks, niikaua kui
Wilhelm von Nierothi tütar Adelheid 1620. aastate lõpul Sõmeru ja
Üksnurme mõisnikule Heinrich von Hastferile mehele läks.
Tulnud abielu
kaudu Hastferite nimele, püsis Kabala seda ka järgmine poolteist
sajandit, kuni 1783. aastani. Tegemist oli suguvõsaga, kelle juured
ulatuvad Saksamaale Braunschweigi ja on üpris võimalik, et esimene
neist saabus Baltikumi juba ristisõdijate hulgas. 1287. ja 1306.
aastal on Taani kuninga Põhja-Eesti vasallide hulgas nimetatud
kedagi Nikolaus de Haversfordae't ja esimene mõis, millega too
perekond oli seotud, oli Undla, mille nad ostsid 1336. aastal. Hiljem
on nende käest läbi käinud veel kümneid valdusi, s.h. näiteks
Rapla, Kehtna, Avanduse, Kiikla, Ervita, Saku jms. Kuulsaim suguvõsa
esindaja on Jakob Johann Hastfer, kes oli feldmarssal ja Liivimaa
kindralkuberner ning kes löödi 1687. aastal ka krahviks. Hastferite
kuldsel vapil paiknevad kolm musta sõnnipead, kiivril on
paabulinnusuled.11
Hastferite käes
oli kokku viis sugupõlve: pärast Heinrich Hastferi surma päris
selle tema poeg Heinrich Johann (suri enne 1677), siis viimase poeg
rittmeister Heinrich (suri 1710. aasta sügisel katku), siis Georg
Gustav (suri pärast 1739. aastat), siis Otto Jürgen ja pärast
viimase surma 1773. aasta veebruaris Otto Ernst von Hastfer (sünd.
1734). Suhteliselt rikkad, polnud Kabala ainus valdus, mis neil
korraga käes oli ja näiteks 18. sajandil kuulusid neile ka Rakvere
lähedal asuv Sõmeru, Keila kanti jääv Üksnurme ning Raplamaal
asuv Kuusiku mõis. Paraku tähendas see Kabala jaoks ka seda, et
Hastferite aegu ei kujunenudki tast enam päris korralikku peamõisat,
sest enamasti eelistas mõisahärra elada hoopiski Kuusikul, jättes
kõik oma teised valdused valitsejate ehk ökonoomide majandada.
Isegi oma suuruselt ei kuulunud Kabala mingite suurmõisate hulka ja
näiteks 1726. aastal elas seal ainult 181, 1732. aastal 202, 1744.
aastal 258, 1757. aastal 319 ja 1774. aastal 337 hinge.12
Siiski on just
Hastferite aegu, arvatavasti kuskil 1750.–1760. aastatel Kabala
mõisamaja enam-vähem oma praegusel kujul välja ehitatudki. Sellele
ei viita mitte üksnes hoone arhailine, masajas üldvorm, vaid ka
mitmedki detailid, mis veel praegugi säilinud. Viimaste hulgas
mainitagu nii mõningaidki baroksetes vormides uste piirdelaudu, kuid
eriti aga üht praeguseks mõisamaja pööningule viidud vana,
suhteliselt rikkaliku dekooriga ust. On andmeid, et 1750. aastal on
Kabala mõisas peatunud keegi Ledingi-nimeline müürsepasell ja
1764. aastal müürsepp Lorents ning 1765. aastal Narva päritolu
tislermeister Franz Hindrich Aberschell – võib-olla just need
meistrid on seal toona ehitustöid teindki.13
Kahjuks ei
õnnestunud meil välja selgitada põhjust, miks Kabala viimane
Hastferist omanik, major Otto Ernst von Hastfer 1780. aastate algul
pankrotistus ja oli sunnitud kõik talle tol hetkel kuulunud
valdused, nii Kabala kui ka Kuusiku, Kõrvetaguse ja Keila kihelkonda
jäänud Rahula mõisa, rahaks tegema. Esialgu määras Eestimaa
Ülemmaakohus oksjoni 1782. aasta märtsi algusesse, kuid
justiitskolleegiumi otsusel nihutati see aasta hiljemaks.14
Uus omanik ilmus üsna lähedalt, Hagudi mõisnik Johann
Friedrich von Krusenstiern (1724–1791), kellele kuulusid ka Määri,
Vahastu ja Päri mõis. Ametlik leping vormistati
16. märtsil 1783.
Ka tollest
Krusenstjernist ei tulnud Kabalasse kolijat, sest just alles 1776.
aastal oli tal Hagudis valminud uus uhke härrastemaja – seal ta
oma perega põhiliselt elaski.15
Kätte oli jõudnud aeg, mil mõisnikud olid hakanud viinaekspordi
arvel kiirelt rikastuma ja üle kõige hinnati nüüd luksust.
Näiteks ka Johann Friedrichil olevat olnud komme juua reinveini
lausa tühjaks õõnestatud suhkrupea seest.16
Ja teenijaid oli tal 1782.
aastal Hagudis tervelt 30, s.t. iga viies sellele mõisale kuulunud
pärisorjadest.17
Vaevalt küll härraste juurest kostuv pillerkaar põllul rügavatele
talupoegadele toona midagi head tähendas, sest 18. sajandi
lõpukümneil arenes ka pärisorjuslik rõhumine kõige kaugemale.
Krusenstiernid
pidasid Kabalat enda nimel ainult viis aastat, sest 19. novembril
1788 pantisid nad selle 31 300 rubla eest leitnant Otto Gotthard
von Bistramile. Paistab, et toogi pole plaaninud Kabalaga midagi
põhjalikumat, vaid kasutanud seda rohkem spekuleerimiseks, sest juba
30. juunil 1797 on ta müünud selle 75 000 hõberubla eest
edasi Kehtna mõisnikule Fromhold von Vietinghoffile.18
Kogu
edaspidise aja kulgeski Kabala saatus käsikäes Kehtnaga – kui
seal vahetusid omanikud, vaheldusid need ka Kabalas. Nõnda läksid
mõlemad mõisad 1824. aasta algul Vietinghoffidelt üle
Benckendorffidele, alates 1871. aasta suvest said mõlema omanikuks
aga Lilinfeldid. Kehtna näol oli tegu rikka ja uhkelt väljaehitatud
mõisaga, millega võrreldes kujutas Kabala vaid tagasihoidlikku
majandusmõisat; saksad käisid seal harva ja põhiliselt korraldas
asju valitseja. 1799. aasta paiku Kabalas kohal käinud
kubermangurevidendi Samuel Dobermanni andmeil olid sel ajal seal kõik
hooned (lisaks härrastemajale ka valitsejamaja ning teenijateelamu,
viljaait, hobusetall ja loomalaut) kivist, üksnes kolm välja peal
seisnud viljarehte olid puust.19
Toetudes sellele võibki väita, et veel praegugi esiväljaku
parempoolsel küljel seisev viieavalise kaaristuga aidahoone pärineb
juba 18. sajandi lõpust, kuna kõik muud majandushooned, mis
mõisasüdames säilinud on, kuuluvad oma ehitusajalt juba hoopis
hilisemasse perioodi , pärinedes kas 19. sajandi teisest poolest või
hoopiski 19.–20. sajandi vahetuselt.
Lilinfeldid
jäidki Kabala mõisa viimasteks mõisnikeks, viimane mõisahärra
alates 1902. aastast Otto von Lilienfeld. Märgitagu, enne
revolutsiooni olid Lilenfeldid kogu Rapla kihelkonna rikkaim
mõisnikesugu, sest lõpuks ei kuulunud neile seal mitte üksnes
Kehtna ja Kabala, vaid ka Alu, Riidaku, Kuusiku ja Sikeldi mõis.20
1919.
aasta oktoobris Asutava Kogu poolt vastuvõetud Maaseadus lõpetas
mõisnike ülemvõimu Eestis ja nõnda kuulus ka Kabala mõis
riigistamisele ja tema maad uusmaasaajate vahel väljajagamisele.
1922. aasta 29. aprilli “Tallinna Teatajas” on juttu, et Kabalas
oli seks ajaks juba maareform lõpetatud, oksjoneerimata oli vaid
väike osa mõisale kuulunud inventarist.21
Sama lehe 8. mai numbris kirjutatakse, et kuigi olemasolev Kabala
koolimaja on väga viletsas seisus, ei taheta mõisamaja siiski
koolile üle anda22
– nõnda kuluski kogu suvi selle asja klaarimiseks ja alles
sügisel võis kool mõisamajas tööd alustada.
ARHITEKTUURILINE LÜHIKIRJELDUS
Kabala mõisamaja kujutab endast massiivsetes
proportsioonides ühekorruselist kivihoonet, mis on kaetud seintest
kuni kaks korda kõrgema kelpkatusega. Hoone aknad
paiknevad ebaühtlaste vahedega ja on enamasti kahekaupa rühmitatud.
Fassaadi kuueruudulised aknad on kõrge kaarega, mujal on nad lihtsad
nelinurksed ja keskmise suurusega, kuid hoone otstesse jääb ka
päris pisikesi ruudukujulisi aknaavasid. Erilisena hakkab silma üks
esikülje akendest, mis on oma segmentkaare alla jäävas osas
mõlamalt poolt kahe ruudu võrra laiendatud. Sellist akent
nimetatakse harilikult “veneetsia aknaks”, kusjuures eriti
populaarne oli selline aknavorm 19. sajandi algul, mil see leidis ka
Raplamaa mõisaarhitektuuris suhteliselt laia rakendust (näiteks
Seli mõisas).
Hoone peasissekäik on lahendatud väga lihtsalt, kujutades
enam-vähem ruudukujulise põhiplaaniga väikest esikut, mida katab
lame viilkatus. Peauks on kõrge kaarega, mil segmendikujuline
valgmik, esiku külgedelele jäävad kõrge kaarega aknad.
Kuigi oma
sisemuses on hoone üsna ümber ehitatud, on siiski veel aduda, et
enamik esindusruume on paiknenud anfilaadselt, s.t. tiibustega ühel
sihil. Samuti on selgelt tunda endise mantelkorsten-köögi
asukoht.
2
L.
Kettunen,
Etymologische Untersuchungen über estnische Ortsnamen. (Annales
Academiae Scientiarum Fennicae. B:90,1.) Helsinki 1955.
5
Genealogisches Handbuch der baltischen Rittershaften. Teil Estland,
I Band, Görlitz 1929, lk. 611 jj.; H.
Zoege von Manteuffel,
E.
von Nottbeck,
Geschichte der Familie Zoege von Manteuffel, ehstländische Linie.
Reval 1894.
6
Est- und Livländische Brieflade. Eine Sammlung von Urkunden zur
Adels- und Gütergeschichte Est- und Livlands. I Theil: Dänische
und Ordenszeit.1. Bd. Reval 1856, Nr. 278, 290.
7
H.
Ligi,
Eesti talurahva olukord ja klassivõitlus Liivi sõja algul
(1558–1561). Tallinn
1961, lk. 332–333.
9
Est- und Livländische Brieflade. Eine Sammlung von Urkunden zur
Adels- und Gütergeschichte Est- und Livlands. II Theil,
Nr. 324, 385.
10
Genealogisches Handbuch der baltischen Rittershaften. Teil Estland,
II Band, Görlitz 1932,
lk. 148 jj.
11
Genealogisches Handbuch der baltischen Rittershaften. Teil Estland,
I Band, Görlitz 1929, lk. 105.
12
H.
Ligi,
Talurahva arv ja paiknemine Eestimaal XVIII sajandil. – Uurimusi
Läänemeremaade ajaloost. I. Tartu 1973, lk. 237.
14
H.
von Wistinghausen,
Quellen
zur
Geschichte der Rittergüter Estlands im 18. und 19. Jahrhundert
(1772–1889).
(Beiträge zur baltischen Geschichte. Bd. 3.) Hannover-Döhren 1975,
lk. 38.
15
E.
von Krusenstjern,
Die Familie von Krusenstjern (Krusenstierna – Krusenstjern –
Krusenstjerna – Krusenstern). Geschichte – Genealogie –
Gedenkstätten. Wiesbaden 1981, lk. 31.
17
S.
Vahtre,
Talurahva sotsiaalsest struktuurist Eestimaa kubermangus feodalismi
lõpuperioodil (hingeloenduste andmeil). – Eesti NSV ajaloo
küsimusi. VI. Tartu 1970, lk. 188.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar